Wonderlicht Alkmaar
De eerste editie van Wonderlicht vond plaats van 14 t/m 16 februari 2020. De gemeente vroeg ons om een internationaal straattheaterfestival te ontwikkelen.
Het concept van Wonderlicht hebben we uiteindelijk gebaseerd op een aantal belangrijke peilers: een straattheaterfestival met internationale allure, het samenbrengen van mensen in de donkere maand februari en het verbinden van bezoekers. Dit concept hebben wij, in samenwerking met RAADHUIS Creative Agency, bedacht. Wij zijn verantwoordelijk en betrokken van concept tot realisatie.
ROL
Projectleider, eventmanager, fondsenwerver
KLANT
Stichting CreAtuur
JAAR
2019-2020
Bijzonder concept
We namen je mee voor een magische theaterwandeling over het historische Bolwerk waar je langs bakens van licht en vuur werd verrast door nationale en internationale straattheateracts. Het parcours was één grote belevenis voor jong en oud. Zonder dat je op de tribune had plaatsgenomen, kwam je terecht in een theatervoorstelling.
Het Festivalhart was op het Canadaplein. Daar vond je, beschut door een bedoeïenentent, de lekkerste eet- en drinkgelegenheden, gezellige zithoekjes, akoestische muziek, sprekers en dichters. De Grote Kerk was sfeervol verlicht en je kon meedoen aan het aanschuifdiner met een goed gevulde kop soep met boerenbrood!
Communicatie
De communicatie rondom Wonderlicht was een belangrijke bouwsteen voor de eerste succesvolle editie. Via verschillende kanalen werkten we in een razendtempo aan de naamsbekendheid van Wonderlicht en maakten we bezoekers nieuwsgierig. Op social media ging de beleving als een lopend vuurtje en kregen we veel respons van onze bezoekers en na afloop werden de overladen met complimenten. Daarnaast werden er advertenties, posters, flyers en banieren verspreid door de stad voor zichtbaarheid.
Op 9 januari werd de ticketverkoop gelanceerd. In totaal werden er 13.353 tickets verkocht voor deze editie van Wonderlicht. Kaartjes waren zowel online te koop, als aan de kassa op het Canadaplein en later ook nog in de Grote Kerk. 57% van de online kaartkopers kwam uit Alkmaar en 43% kwam van elders.
Theater met internationale allure
‘Hoogwaardige theaterprogrammering met internationale allure’ was het streven van Wonderlicht Alkmaar. Wij wilden hoogwaardige theaterprogrammering, dus vroegen we TAQA Theater de Vest. Zij verzorgenden, in samenwerking met HH Producties, het programma van de magische theaterwandeling.
Het theater kwam naar de bezoekers toe en in de route werd je meegenomen in de beleving. Het begon klein en intiem en werkte stap voor stap toe naar een climax. En dat alles in een decor van licht en vuur, gecreëerd door de Vlaamse Vuurmeesters.
Het hartverwarmende buddyproject
Het buddyproject onderstreept als geen ander het sociale karakter van Wonderlicht, want door dit project wilden wij ervoor zorgen dat niemand in de donkere dagen alleen is. De Alkmaarsche Courant en het Alkmaars Nieuwsblad publiceerden berichten met als titel ‘Wonderlicht Alkmaar lanceert hartverwarmend buddyproject’. Dit project bracht buddy’s (vrijwilligers) en deelnemers (eenzame ouderen) samen om de route te lopen en na afloop wellicht in contact te blijven. In totaal hebben 150 deelnemers zich ingeschreven voor het buddyproject.
Wij regelden (aangepast) vervoer, er waren rolstoelen en 200 kleedjes om warm te blijven. Alle koppels ontvingen na afloop vrijkaarten voor het Stedelijk Museum Alkmaar, zodat zij na afloop van Wonderlicht nog een keer (samen) een bezoek kunnen brengen.
Ruim 200 vrijwilligers
Een evenement als Wonderlicht kan niet zonder in de inzet van lokale vrijwilligers. Zij zorgen onder andere voor een belangrijk deel van de draagkracht van het evenement. In totaal werkten er meer dan 200 vrijwilligers achter de schermen. 150 van hen waren buddy’s bij het buddyproject. De 50 anderen verzorgden functionele taken, zoals op- en afbouw, kassa en als gastheren en -vrouwen.
Onze vrijwilligers vinden het het belangrijkst om plezier te hebben, Wonderlicht mede mogelijk te maken en om ons te helpen. Daarnaast gaf meer dan de helft van de vrijwilligers aan dat zij nieuwe mensen hebben ontmoet, iets wilden betekenen voor de stad of voor een ander. ‘Het was weer erg leuk om mee te doen’, ‘Ik heb genoten van de positieve reacties van de bezoekers’ en ‘Ik vond het erg leuk om betrokken te zijn bij dit mooie project’. De sfeer vond men ‘gezellig en ontspannen’, ‘geweldig’ en ‘één groot feest’.
Storm Dennis
In de aanloop naar Wonderlicht was het al een paar dagen stormachtig in Nederland. Storm Dennnis naderde sneller dan verwacht, dus op vrijdag beseften we: morgenavond kan Wonderlicht niet buiten plaats vinden. Samen zagen we in dat alle elementen aanwezig waren om het concept artistiek en logistiek tot zijn recht te laten komen op een binnenlocatie, idealiter de Grote Kerk.
De volgende ochtend werd het besluit genomen en hebben we binnen 1,5 uur ruim 25 vrijwilligers op de been gekregen om alles op- en af te bouwen. Alle leveranciers werden gebeld om hun werkzaamheden aan te passen aan de nieuwe plannen en al rond de middag was het Canadaplein zo goed als opgeruimd. Met man en macht werd ondertussen alles opgebouwd in de Grote Kerk. Door deze fantastische samenwerking konden wij de bezoekers een unieke beleving bieden op één van de mooiste binnenlocaties die Alkmaar rijk is.
Onmisbare samenwerkingen
Wonderlicht werd gedragen door een aantal onmisbare partijen. De diverse samenwerking met lokale en regionale partijen vormden de basis voor de succesvolle realisatie van het evenement. Denk aan organisaties, zoals Alkmaar Marketing, TAQA Theater De Vest, Stedelijk Museum Alkmaar, Bibliotheek Kennemerland, Artiance, Alkmaars Bolwerk en ga zo maar door.
Om deelnemers te bereiken voor het buddyproject werkten we samen met zorginstellingen in en rond Alkmaar: AlkCare, De Marke, Magentazorg en De Zorgcirkel, maar ook overkoepelende organisaties, zoals Humanitas en de Zonnebloem. Deelnemers konden zich ook zelf aanmelden.
‘Complimenten met Wonderlicht! En met het organisatie- en improvisatietalent vanwege het weer. Ik hoop dat je ook terugkijkt op een geslaagd evenement. Ik heb veel positieve reacties gehad en gezien.’
‘Ik heb genoten van de positieve reacties van de bezoekers’
Meer weten?
Mirella Doss vertelt graag wat zij voor uw project kan betekenen.